Overzicht

Veranderd consumentengedrag raakt ook de apotheken

  • 9 november 2021
  • partnernieuws
Beeld:

foto-geinterviewde

Het consumentengedrag is door de coronapandemie in een ongekende sneltreinvaart veranderd. Door de beperkingen in het fysieke shoppen, werd digitaal bestellen de standaard. En omdat mensen gedurende langere tijd het gemak van online winkelen hebben ervaren, is terugkeer naar oude gewoonten na de lockdown-periode niet vanzelfsprekend. Apothekers doen er goed aan om bijtijds op de veranderende consumertrends in te spelen.

Tekst: Gerda van Beek

Waren het voor de corona-uitbraak vooral de jongeren die online bestellingen plaatsten en zo de early adopters vormden, tijdens de pandemie heeft een gedragsverandering bij alle leeftijdsgeneraties plaatsgevonden en heeft online een stevige positie ingenomen, die grotendeels blijvend zal zijn.

Combinatie on- en offline
O zeker, de fysieke retail blijft waarschijnlijk een belangrijke plaats innemen, maar dan gecombineerd met de voordelen van online. Kijken op de webshop wat je wilt en vervolgens ophalen bij een vestiging waar het in voorraad is. Of andersom: een zichtexemplaar in een winkel passen en het item thuis laten bezorgen. "Of fysiek winkelen gecombineerd met een beleving", vult Roelof Eringa aan, Key Account Manager Benelux bij BD Rowa™. Als voorbeeld wijst hij op de opkomst van Nespresso boutiques. "Klanten krijgen een proeverij aangeboden, het voelt als 'jouw' koffie en jouw voorkeur krijg je wekelijks opgestuurd. Zo is de simpele aanschaf van koffie veranderd in een ervaring."

Risico op overstap
"Ook de markt van de gezondheidszorg verandert en dus eveneens van apotheken. Om succesvol mee te bewegen, is het van belang daar bijtijds op in te spelen", benadrukt Eringa. "Consumenten gaan nu nog naar de apotheek, rekening houdend met de openingstijden, om zo hun medicijnen op te halen. Terwijl ze voor andere zaken gebruik maken van de handige bestel- en bezorgopties van de Bol.coms van deze wereld. Op tijden dat het hen uitkomt. Apothekers lopen daarmee het risico dat hun klanten overstappen, zodra er een grote speler op de geneesmiddelenmarkt verschijnt die ook dergelijke opties biedt."

Snelle bezorging als nieuwe standaard
Zijn overtuiging: "Rechtstreekste leveringen van geneesmiddelen via snelle bezorging wordt de nieuwe standaard. Met een 24/7 service. Daarvoor zijn innovatieve aanpassingen nodig, waaronder alternatieve voertuigen, bijvoorbeeld de e-bike-koerier of elektrische voertuigen. Keuze in betaalmogelijkheden, versturen met track & trace zodat de klant de bestelling kan volgen en weet wanneer hij deze kan verwachten, beveiligde afhaalterminals in de buurt, om maar iets te noemen. Met als basis uiteraard een efficiënte magazijnstructuur met een slimme logistiek."

Klantloyaliteit
Daarnaast wijst Eringa op het belang van klantloyaliteit. "Hoe persoonlijker de ervaring, hoe groter de kans op trouwe klanten. Benut de lokale nabijheid, dat is een sterke troef. Zet in op begeleiding van mensen. Met productadviezen, voedingsondersteuning, gesprekken over bijwerkingen, vaccinaties, voorlichtingsavonden over relevante onderwerpen als huidkanker, gebruik pijnstillers e.d. Dat versterkt de klantenbinding en zo toont de apotheker zijn vakmanschap, namelijk dé deskundige op het gebied van geneesmiddelen. En richt de apotheek dan daar op in, met spreekruimtes en de mogelijkheid tot het ontvangen van grotere groepen."

Sparringpartner
Als automatiseringsdeskundige, en o.a. ontwikkelaar en producent van uitgifterobots, digitale oplossingen en zakverpakkingssystemen, werkt BD Rowa™ dagelijks aan digitale innovaties. "De consumenten van morgen komen eraan. Wees daar als apotheek op voorbereid, ga aan de slag met why, what en how. Daarbij is het wiel uitvinden niet nodig. We willen graag in gesprek met apothekers en kunnen zo fungeren als sparringpartner. Wij zijn een internationale speler, met kennis van en beschikking over geavanceerde technologie die we graag willen inzetten voor de lokale apotheker. Dus neem gerust contact met ons op."

Meer informatie:

Website: rowa.de
Telefoonnummer:  +31 20 582 9416

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met BD Rowa